torsdag 20 juni 2019

Socialdemokratin

Jag har varit socialdemokrat i nästan hela mitt liv.
Jag föddes en försommardag 1958 och hade turen att växa i ett Sverige där välfärden blomstrade.
1900 talet var en framgångssaga, en omställning från landsbygd till stad och industri, förskonade från världskrig och med stora rikedomar i skog och järnmalm.

Ett samhällsbygge administrerat och styrt av socialdemokraterna, arbetarpartiet...det svenska folket!
Svensken var stolt, hoppfull och arbetsam. Nationalism, drömmen om folkhemmet, rättvisa, arbete ,sjukvård och välfärd, svenska värderingar, ett starkt och värdefullt samhällskontrakt.

Jag växte upp, skola, utbildning, värnplikt, jobb och bostad. Jag röstade som min far på "sossarna", vi var arbetare, han grävde diken och jag lagade tågfordon. Jag beundrade Palmes arbete för andra länder och försvarade många gånger utrikesminister Sten Andersson från tokkristnas påhopp på lokaltidningens insändarsida.

Men ett samhälle är inte så olikt ett företagsbygge. Ett "familjeföretag" med klassisk 3-stegshistorik, en generation som skapar ett företag, grundarna/uppbyggarna, sen en förvaltargeneration som maximerar företaget, som i samhällsbygget blir välfärden och i den period jag växte upp och blev vuxen.
Sen kommer den generationen som lever på gamla segrar och som med överuttag låter det så fina "familjeföretaget" förfalla.

Där är vi idag, samhället förfaller och samhällskontraktet bryts, det hjälper inte att du arbetar ,sjukvård och välfärden brister.

Men det är inte socialdemokratin som är huvudperson i dramat, utan svensken, som är både grundare/ förvaltare/ och som raserar den svenska modellen och värderingarna som även de förändras i viss mån.

Grundarnas och förvaltarnas värderingar återfinns inte idag hos socialdemokratin de har likt utplånarna/nedrivarna tagit steget till den politiska adeln och med tiofaldiga löner har de fjärmat sig från folket.
De svenska värderingarna om "folkhemmet" finner vi idag hos nya entreprenörer , Sverigevännerna. Under spått och spä från makt och adel står de upp för nationen Sverige .

Jag som varit "sosse" i nästan hela mitt liv har inte ändrat mina värderingar men idag måste jag ändra vad jag röstar på, människan är ett vanedjur och det är oerhört svårt för alla gamla svenskar som har byggt upp välfärden att inse att det lag och de spelare de såg upp till nu gått över till motståndarna.

Det lag som spelar för det gamla lagets färger i dag är Sverigedemokraterna, om vi tar oss tid att lyssna på dom och ge dom chansen så kan vi återigen alla bli Sverigevänner och få ett samhälle där människor är tacksamma att växa upp i, precis som jag var en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar