lördag 7 juli 2018

Min identitet är svensk.

Om man hävdar rätten till sin egen identitet, tar man inget från någon annan !
Om någon med en annan identitet kommer hit och vill ha min identitet också, kan de åtminstone fråga först ! Jag hävdar att jag som etnisk svensk har rätten till "svensk" som betäckning för min identitet.

Sverige har varit ett homogent land och svenskheten är en outtalad självklarhet. Att det idag blivit en stor fråga beror på att det kommit hit utlänningar som tror att de är svenskar.

Identitet är individens självbild kopplad till plats och miljö. Miljön har orsakat de utseendemässiga skillnader på folkgrupper som varit uppenbara och självklara i hela den moderna mänsklighetens historia . Platsen har skapat en social grupp med distinkta kulturella skillnader till andra grupper.

Det genetiska och kulturella arvet är en formel för etnisk svensk, en krångligare beskrivning på " lång, blond och dansar runt midsommarstång". Alla tänkande svenskar vet vad svenskhet är och även utlänningarna då förhållandet är samma där, åker jag utomlands så blir jag utlänning och alla ser det, om jag så bara åker till Norge.

Svensk är inget statiskt tillstånd då både miljö och plats förändras över tid, det talas mycket om förändringar i miljön men dessa har mycket långsam påverkan för det genetiska arvet på människan. Däremot kan kulturella faktorer som till exempel religion innebära stora förändringar över en enda generation.

Det som är svenskt idag är inte exakt som det var för hundra år sen, även en svensk såg inte likadan ut som för hundra år sen, men vi har fortfarande svensk och utlänning !
Att man kan vara svensk medborgare oavsett man är svensk eller utlänning är ett juridiskt avtal mellan staten och individen, det är inga tveksamheter om innebörden.

Utlänning eller svensk...svart eller vitt, bildligt är det inget problem, en Somalier kan aldrig titta sig i spegeln och säga "jag är ju för fan svensk" det är inte rasism , det är logik ! Men det finna alltid något mellan det svarta och vita. Exempelvis en skandinav oavsett medborgarskap som assimilerats till Sverige , talar svenska utan brytning, ser svensk ut och beter sig som en svensk har jag inga problem med att se som svensk ! Om han sen säger att han är norsk så är det hans uppfattning av identitet som gäller.

Men när Özz Nujjen som alla vet är kurd säger att han är svensk är det provocerande för man vet att han har ett syfte, att tillskansa sig fördelar. Özz har ju själv sagt att han kom till Sverige, inte för att bli svensk utan för att fortsätta kunna vara kurd.

Man kan generalisera och säga att i Sverige bor det svenskar även om man är medveten om att alla är inte svenskar men de kan bo i Sverige ändå, man kan säga att där står en grupp svenskar även om den är blandad och att det är svenska spelare i det svenska landslaget även om någon är bosnier eller assyrier , för alla vet vad det är frågan om, de som inte vet är halmgubbarna !

Att ha andra grupper som ingår i den svenska nationen med samma rättigheter är inget nytt, vi har till exempel samer, och man kan säga svenska samer för att skilja dom från ex. norska samer.
Men när det kommer till identitetsbeskrivning av individ eller grupp och som Annie Lööf använder svensk som ett allmängiltigt ord för boende, kollega eller vän det är då man trampar på den svenska identiteten och svenskheten , min identitet !

Man kan utse Refaat El-Sayed till årets svensk men man kan aldrig säga att han är svensk !
Man ger Timbuktu med rötter från Mali ännu fler utmärkelser men han blir inte svensk för det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar