fredag 14 december 2018

Bokrecension

Det var ett tag sen jag la ut nån bokrecension men jag har varit för splittrad i min vardag för läsning.
Men jag har läst Tino Sanaddaijs senaste ; Tio tusen miljarder, boken där han visar på den tickande bomb som den privata skuldsättningen utgör.
Visserligen är statsfinanserna stabila och statsskulden under 1200 miljarder men bostadsbrist och låga räntor lockar folk att skuldsätta sig, att låna en eller två miljoner till innebär inga större kostnader.

Hyresreglering skapar korruption som i sin "oskuldsfulla" skepnad sprider sig till hela samhällskroppen . Tino är faktadriven och för alla korkade kritiker har han som vanligt rikligt med källhänvisningar kanske blir det alltför många sidor för att beskriva problemet som jag själv insåg för länge sen och därför gjorde mig skuldfri.                                                                                           Men den privata upplåningen som vid skrivtillfället var 10 000 miljarder ökar varje dag med miljoner, ett skenande tåg som när som helst kan spåra ur eller få ändå värre följder vid spårets slut.

Nu är jag halvvägs inne i Jordan B Petersons bok; 12 livsregler, kanske årets mest omtalade bok.
En mycket spännande läsning av en kille som tänkt en del och fattat det hela med vårt biologiska ursprung, nåt som jag själv alltid varit anhängare av att påtala.
Bara en sån mening som " När allt kommer omkring så är våld inget mysterium" eller " Du är alltför komplicerad för att förstå dig själv" gör att man bara vill ha mer och lära sig av hans tankar.

Boken är i grunden en självhjälpsbok och lägger mycket vikt vid barnuppfostran och fostra dig själv och är därför mycket pedagogisk med många exempel och förklaringar, lite för många om man som jag bara är ute efter tankegångarna och inte praktiken, tänker varken fostra barn eller mig själv.

Som sagt jag är halvvägs och ser fram emot resten och jag har absolut lärt mig nytt, vilket aldrig är fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar